Rasa Cinta


Macam mana nak tambahkan rasa cinta pada Allah dan Nabi Muhammad S.A.W ? Macam mana nak tau kita betul2 ikhlas cinta kan Allah ?

wah, soalan yang sangat baik :)
sudah tentu dari orang yang baik
moga Allah ampuni dosa kita semua



Ini adalah jawapan dari saya
anda digalakkan mendapat pandangan dari yang arif juga
serta banyakkanlah membaca :)

1. cara yang mudah untuk cinta kepada Allah adalah dengan cinta pesuruh agungNya terlebih dahulu :

“Katakanlah (wahai Muhammad), ‘Jika kalian benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah akan mengasihi kalian dan mengampuni dosa-dosa kalian” [TMQ Ali Imran (3):31].

2. jadi kita perlu cinta Rasul Allah terlebih dahulu. Bagaimana ?

a) banyakkan berselawat
b) ikuti sunnah baginda
c) dalami sirah perjalanan hidup baginda
d) tahu kelebihan mecintai baginda

”Seorang lelaki yang berasal dari pedalaman bertanya kepada Rasulullah. Bilakah berlaku kiamat? Rasulullah bersabda: ‘Apakah persediaan kamu untuk menghadapinya?’ Lelaki itu menjawab: ‘Cinta kepada Allah dan Rasul-nya.’ Rasulullah SAW menjawab: ‘kamu akan tetap bersama orang-orang yang kamu cintai.” (HR. Bukhari dan Muslim)



Mencintai baginda merupakan tanda orang yang beriman :

“Tidak beriman seorang hamba hingga aku lebih dicintainya daripada keluarganya, hartanya dan seluruh manusia lainnya” [HR Mutafaq ‘alaih].

Namun begitu kita dilarang mengagungkan baginda secara berlebihan :

"Janganlah kamu keterlaluan menyanjungi aku sebagaimana sanjungan yang diberikan orang Nasrani terhadap Nabi Isa anak Maryam. Sesungguhnya aku hamba-Nya, oleh sebab itu panggilan aku Abdullah (hamba Allah) dan Rasulullah (pesuruh Allah)." (Riwayat al-Bukhari)

e) jangan lupa berdoa kepada Allah selalu

3. Bagaimana tahu kita ikhlas ?
Ini adalah pendapat saya :

a) kita tidak malu menyatakan keimanan kita kepada Allah
b) kita redo dengan segala ketentuan dan ujian darinya
c) kita tidak sabar menunggu saat untuk bertemu dengannya
d) kita sentiasa mengingatiNya setiap masa
e) kita berasa malu untuk melakukan dosa walau tiada yang tahu
f) kita berasa malu denganNya kerana terlampau banyak nikmat yang dikurniakan
g) kita akan berusaha menambah amalan dan lakukan apa yang Dia suka

wallahualam

0 Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...